Codefoxin blogi

Codefoxin komponentit: osa 4 - JIRA Service Desk

Kirjoittanut Aleksi Kallio | 15.11.2023 13:45:27

Kuten edellisessä osassa mainitsin, JIRA (kavereiden kesken ihan vaan Jira) on projektityökaluna joko turhan raskas tai turhan kankea käyttööni, mutta Service Desk -osio taas on juuri sopiva tarpeisiini. Koska suurin osa kommunikaatiosta tapahtuu henkilökohtaisen sähköpostin kautta, ei erilliselle Service Desk -palvelulle ole hirveästi käyttöä, mutta haluan että info@codefox.fi -osoitteen takana on jokin keskitetty paikka missä voi järjestelmällisesti käydä yhteydenotot läpi ja merkitä ne käsitellyksi.

Mietin ensin yksinkertaisesti Google Groupsin käyttämistä, mutta kun tajusin että Jiran saa ilmaiseksi alle 10 käyttäjän tiimeille, ajattelin selvittää millainen Jiran työkalu tähän käyttöön on.

Kevyeen käyttöön asetusten hierominen kohdalleen sujui todella helposti, ja olin positiivisesti yllättynyt siitä, ettei minun tarvinnut avata uutta Google Workspace -tiliä tuolle info-osoittteelle, vaan Jira tarjoaa sisäisen email-osoitteen, johon voin reitittää oman domainin olemattomaan sähköpostiosoitteeseen tulevat mailit eteenpäin. Useimmat järjestelmät haluavat linkittyä asiakkaan Google- tai M365-tiliin tai muuhun POP/IMAP-sähköpostiin, jolloin lisenssin tarvitsee.

Sähköpostilaatikon lisäksi perushintaan kuuluu myös portaali, widgetit, chatit ja taitaapa järjestelmään saada lisäosana kytkettyä puhelinjärjestelmiäkin, joten laajentamisen varaa riittää. Incident management -puoli (poikkeamanhallinta?) on myös perusominaisuuksiltaan ilmainen, mutta laajempaa toiminnallisuutta löytyy OpsGenien puolelta, joka on viiteen käyttäjään asti ilmainen (ja senkin jälkeen kohtuullisesti hinnoiteltu).

Suosittelen tutustumaan jos käytätte vielä esimerkiksi jaettua sähköpostilaatikkoa tai edelleenlähettelyä info- tai aspa-postin sijaintina!