Jokainen yritys tarvitsee kirjanpidon, ja luonnollisesti digitalisaatiosta ja IT-kehityksestä paasaavan yrityksen taloushallinnon tulee olla niin sähköinen ja integroitu kuin mahdollista. Tämän takia päädyin tuttuun Procountoriin. Vaikka kirjanpito olikin ennen yrittäjäuraa se asia mikä pelotti eniten, on edeltävä ura taloushallintoon liittyvien toimintojen parissa valmistanut siihen ilmeisesti hyvin, en ole vielä ainakaan kuullut kirjanpitäjäni kiroilevan liikaa!
Procountorin vahvuuksiin kuuluu helposti ymmärrettävä käyttöliittymä, hyvät integraatiot tarvittaviin järjestelmiin ja kokonaisvaltainen palvelu. Codefoxilla on vielä tilitoimisto ohjeistamassa tarvittaessa, joten kirjanpito hoituu ketterästi melkein mistä vain. Pienenä miinuksena se, että Procountorin mobiilikäyttö on miltei mahdotonta, joten pikaisetkin tarkistukset vaativat yleensä läppärin esiin kaivamista. Erillinen mobiilisovellus on toki saatavilla lisämaksusta, mutta käsittääkseni lisää toimintoja vain kuittien toimittamiseen.
Yritystä perustaessa mietin Procountorin, Netvisorin ja Fennoan välillä, joista päädyin kuitenkin itselleni tutuimpaan helpottaakseni yrityksen perustamisvaihetta, yksi järjestelmä vähemmän opeteltavana. Fennoaa tekisi mieli kokeilla jossain vaiheessa, mutta kirjanpitojärjestelmän vaihtaminen ei onnistu noin vain, joten se saa vielä odottaa.
Kirjanpitoon liittyen, jos joku osaa vinkata pienyrittäjälle sopivaa exceliä/numbersia/sheetsiä parempaa kassavirranennustamistyökalua, olen kiinnostunut!