Codefoxin komponentit: osa 2 - Hubspot

Postaus on alunperin julkaistu LinkedInissä 18.11.2023.
 
Jokainen yritys tarvitsee jonkinlaisen asiakashallintajärjestelmän. Toimialasta riippuen tarve voi olla joko juuri tietylle järjestelmälle, mutta useimmille riittää jokin yleinen CRM. Vaihtoehtoja on laidasta laitaan, mutta Codefoxin kohdalla kriteereinä oli pilvipohjaisuus, hyvät integraatiot ja edullinen hinta. Tämän takia päädyin valitsemaan Hubspotin.Hubspotin etuna on Freemium-hinnoittelumalli, jolla yritys pääsee alkuun ilmaiseksi, ja kehittyneempien toimintojen avaaminen vaatii kuukausi- tai vuosimaksulliseen versioon vaihtamista. Jos sietää Hubspotin logoja lomakkeissa, nettisivuissa ja sähköposteissa, pääsee ilmaisella versiolla pitkälle. Itse asiassa Codefox on vieläkin ilmaisessa versiossa!
 
Hubspotissa on toki paljon muutakin, kuten asiakaspalvelukanavat, nettisivut, markkinointityökalut ja raportit, mutta monet näistä ovat hieman rajoittuneita ilmaisessa versiossa ja vaativat vähintään Starter-tasoon siirtymisen. Eipä sekään ole hinnalla pilattu, sillä bundle jossa on kaikkien osa-alueiden starter-lisenssit maksaa 28€/kk, tai pelkkä CRM 18€/kk.

Miksi päädyin juuri tähän? Ensimmäinen syy on hinta. Yrityksen alkuvaiheessa ilmainen CRM oli niin houkutteleva, ettei sitä voinut olla kokeilematta. Yksinyrittäjänä ei ole tarvetta CRM:än kehittyneemmille ominaisuuksille, joten perustoiminnoilla pääsee pitkälle. Lisäksi aina on optio ottaa enemmän ominaisuuksia käyttöön, kuten sähköpostilistat, kotisivujen siirto Hubspotin alustalle, markkinoinnin automaatiot...

Lähimpänä kilpailijana valinnassa oli mukana Pipedrive ja Salesforce, mutta molemmat karsiutuivat korkeamman aloituskynnyksen takia (alk. 19,99€/kk ja $25/kk).

CRM:in suhteen ei kannata tehdä hätiköityjä ratkaisuja, sillä vaikka kaikissa moderneissa CRM:issä on hyvät rajapinnat, siirrot järjestelmästä toiseen ovat aina työläitä ja virhealttiita. Onkin ensisijaisen tärkeää, että minkä tahansa järjestelmän valitsetkin, tulee sitä käyttää alusta asti "oikein", eli käyttää jokaista tietokenttää vain juuri sen tiedon tallentamiseen! Muussa tapauksessa myöhemmin mahdollisesti kytkettävät automaatiot tai integraatiot ovatkin pahimmassa tapauksessa haitallisia jos vanhoilla asiakkailla on vähän sovellettu kenttien käyttöä (esim. "Laitanpa tähän asiakkaan matkapuhelinnumero-kenttään lankapuhelinnumeron, koska samalla tavalla siihenkin soitetaan" ja kahden vuoden päästä otetaan tekstiviestivahvistukset käyttöön ja kaikki asiakkuudet saa perata läpi).

Häiritsevätkö myyntijärjestelmän logot kontaktoinnissa? Pitäisikö vaihtaa tuohon maksulliseen versioon? Laita mietteesi alle!
 

Aleksi Kallio

Aleksi on Codefoxin perustaja ja toimitusjohtaja. Yli 17 vuoden kokemus teknologia-alasta niin työntekijänä kuin johtotehtävissä ovat tehneet hänestä mainion generalistin ja peruskalliona (pun intended) toimivan asiantuntijan. Vapaalla Aleksi nauttii perheen kanssa vietetystä ajasta, kalastamisesta ja erilaisiin uusiin teknovempeleisiin tutustumisesta.

Comments

Related posts

Search Codefoxin komponentit: osa 1 - Google Workspace
Codefoxin komponentit: osa 3 - Clickup Search