Vanhana koodarina Jiran kaltaiset työkalut ovat minulle hyvin tuttuja. Tämän takia tuntui erittäin luontevalta käyttää Kanban-tyylistä työkalua tehtävien hallintaan, viikkojen suunnitteluun ja aikatauluttamiseen. Ongelmana oli, että Jira on helposti joko liian tekninen tai ei riittävän tekninen, company-managed -projektit vaativat paljon setuppia ollakseen toimivia ja team-managed -projektit taas ovat turhan pelkistettyjä.Mietin myös Trelloa yhdeksi vaihtoehdoksi, ja Trello onkin sopivasti laajennettava työkalu sopiakseen melkein jokaisen workflowhun. En vain ole pitänyt Trellossa siitä, että jokaiseen perus-Kanbanista poikkeavaan asiaan joutuu käyttämään plugareita ja laajennuksia, joiden hallitsemisesta voi tulla aikamoinen suo.
Sitten törmäsin Clickupiin, joka ottaa Trellon parhaat puolet ja lisää kourallisen vakio-laajennuksia, joilla saa toteutettua monia kaipaamistani lisäyksistä perus-Kanbantauluun. Clickup on kohtalaisen tuore softa, mutta kehittynyt nopeasti ja ketterästi hyväksi kilpailijaksi monille projektinhallintatyökaluille. Alla muutamia Codefoxin käyttämiä ominaisuuksia.
- Kansiorakenne: Mahdollistaa tehtävien lajittelun usealle taululle esim. asiakaskohtaisiin kansioihin, ja koko kansion voi jakaa asiakkaan yhteyshenkilöille helposti. Myös kokonaisen kansion tarkastelu on mahdollista, eli tehtäviä voi seurata korkealtakin tasolta hyvin näppärästi.
- Sprint-kansiot: Scrum-sprintitkin onnistuvat, vaikkakin hieman ontuen. Edellisen sprintin kesken jääneet taskit eivät siirry automaattisesti seuraaville sprinteille, mutta perusteet on jo kohdillaan ja kehitys jatkuu.
Clickup ei ole vielä yhtä kypsä tuotteena kuin esimerkiksi Trello tai Jira, mutta mielestäni antaa mainion vaihtoehdon näille, jos käyttäjä on hieman early adopter -henkinen!
Comments